سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکلس چیست؟

 

یکی از پرکاربردترین کلماتی که در بازار سیستم صوتی خودرو و شبکه های اجتماعی شنیده می شود کلمه دکلس است که بسیار رایج شده و برخی از شما دوستان معنی این کلمه را نمی دانید. اگر شما نیز به دنبال دانستن تمام جزئیات در مورد دکلس ها هستید، می توانید مقاله و محتوای این صفحه را تا انتها مشاهده و مطالعه کنید.

دکلس چیست؟ و به چه چیزی دکلس می‌گویند

همانطور که در بالا گفتیم امروزه در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام شاهد محصولات زیادی به نام    “دکلس” هستیم که متوجه نمی شویم چرا از این کلمه استفاده می کنند. دکلس ها نسل جدید پخش های رادیویی یا به اصطلاح ضبط های خودرو در بازار هستند که به دلایلی که در ادامه به شما ارائه خواهیم داد به آن ها دکلس گفته می شود.

 در دهه های گذشته استفاده از سی دی به شدت زیاد بود و فلش های به اصطلاح دارای پورت USB و AUX بسیار کمتر بود و می توان گفت پلیرهای نسل جدید یکی از بیشترین پورت ها را دارند. و به ضبط ها بلوتوثی و یا ضبط ماشین فلش خور معروف هستند.

امروزه تمامی پخش خودرو های موجود در بازار دارای پورت USB، دو درگاه شارژ و حتی درگاه شارژ تلفن همراه هستند و با ورودی AUX و اتصال بی سیم یا بلوتوث وصل می‌شوند. دیگر وقت سی دی نیست. به همین دلیل در پخش های رادیویی امروزی تعداد بسیار کمی از پخش هایی را می بینیم که قابلیت پخش سی دی را داشته باشند و با حذف این قابلیت ها به پخش های رادیویی که قابلیت پخش سی دی را ندارند، دکلس گفته می‌شود.

برای خرید عمده و تک ردیاب خودرو کلیک کنید.

 با حذف عملکرد سی دی در پخش رادیویی به آن هادکلسمی گویند و بسیاری از هزینه های اضافی آن ها کاهش می یابد و توجیه اقتصادی بسیار بالاتری برای خرید خواهند داشت. پخش های رادیویی کهدکلسنام دارند و در دسته پخش های رادیویی قرار می گیرند که قابلیت پخش سی دی را ندارند، ابعاد، اندازه و حتی وزن کمتری دارند. نصب و راه اندازی دکلس ها بسیار ساده تر و راحت تر از پخش کننده های سی دی رادیویی هستند و به راحتی می توان آنها را در هر مکانی نصب کرد.

با فرض اینکه مثلا ماشین شما پژو 405 یا داشبورد پارس، سوناتا یا به اصطلاح نو باشد، برای نصب رادیو در قسمت پایین، خیلی راحت تر می توانید برگردان ها را در آن قسمت نصب و قرار دهید. امروزه بسیاری از افراد از قابلیت پخش سی دی در رادیوهای خود استفاده نمی کنند پس اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید بهتر است ازدکلساستفاده کنید زیرا قابلیت پخش سی دی را ندارد و در نتیجه ارزان است. فشرده ترند و توجیه اقتصادی بالاتری دارند.

اگر هیچ استفاده خاصی از قابلیت های سی دی پخش کننده رادیو ندارید، چرا باید هزینه آن را بپردازید؟ اسپیکرها در بازار سیستم صوتی خودرو به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که یکی اسپیکر بازار و دیگری اسپیکر برند اصلی است. اسپیکرهای بازار نیز به دو دسته تقسیم می شوند که تفاوت اصلی آنها ثابت و مجزا بودن پنل آنهاست و تفاوت آی سی صدای آنها در بزرگ و کوچک بودن است. آی سی دکلس های کوچک و پنل های ثابت موجود در بازار کمترین قیمت را دارند و هر چه این ویژگی ها بیشتر شوند قیمت آن ها نیز افزایش می یابد. چون بلوتوث و AUX و یو اس بی دارند و قطعا نیازی به قابلیت پخش سی دی ندارند و چون می خواهند قیمت مناسبی داشته باشند در بازار به صورت دکلس به فروش می رسند.