سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه عواملی قیمت سیستم صوتی خودرو را تعیین می کند؟

اگر دوست دارید هنگام رانندگی از موسیقی با کیفیت لذت ببرید، سیستم صوتی ماشین شما باید اولین سرمایه گذاری باشد. موسیقی و رانندگی ترکیبی است که باعث میشود شما از خیابان ها، ترافیک یا رانندگی خسته کننده در شهر لذت ببرد، اما قبل از خرید تک یا خرید عمده ضبط ماشین باید بدانید که چه عواملی بر قیمت یک سیستم تأثیر می گذارد. همانطور که گوش دادن به موسیقی با کیفیت بالا می تواند روح شما را احیا کند، گوش دادن به موسیقی که از طریق بلندگوهای با کیفیت پایین پخش می شود می تواند اعصاب شما را تحریک کند. .

این روزها اکثر خودروهای داخلی و وارداتی سیستم های صوتی هوشمند باکیفیت خود را دارند، اما همچنان می توانید قطعات سیستم صوتی خودرو را به دلخواه تعویض یا ارتقا دهید .

یکی از دلایل رونق بازار سیستم صوتی خودرو، عدم کیفیت سیستم های صوتی خودروهای تولیدی است. با توجه به قدرت خرید و این واقعیت که اکثر طرفداران سیستم های صوتی خودرو جوان هستند، افراد کمی هستند که بتوانند خودروهای وارداتی با سیستم های صوتی عالی را خریداری کنند. به همین دلیل است که افراد بیشتری به دنبال ارتقای سیستم صوتی خود هستند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیستم صوتی ماشین

سیستم های صوتی خودرو انواع مختلفی دارند که بسته به قدرت خرید شما کیفیت های متفاوتی خواهند داشت. اجزای اصلی یک سیستم صوتی باند، قطعات، ساب ووفر، آمپلی فایر و میان رده هستند و شما می توانید بسته به سلیقه و بودجه خود قطعات سیستم صوتی خودرو را از برندهای مختلف خریداری کنید.. 

نوع باند

یکی از اجزای اصلی سیستم صوتی خودرو باند آن است. باندها در دو نوع گرد و بیضی در بازار موجود هستند و شما می توانید هر کدام را بنا به نیاز خود خریداری کنید. 

1. باند بیضی شکل

باندهای بیضی شکل یا نوارهای خربزه ای ممکن است به عقب خودرو (طاقچه) وصل شوند. به طور کلی، نوار بیضی در ابعاد 9*6 و 10*7 و سه قسمت توییتر، میان رده و ووفر را تشکیل می دهند. برخی از انواع باندهای بیضی به دلیل عدم پشتیبانی از تقویت کننده در ولوم های بالا مستعد نویز هستند. اگر باند شما قابلیت اتصال به آمپلی فایر را داشته باشد قیمت و کیفیت بالاتر خواهد بود. اما اگر نمی خواهید پول زیادی را برای خرید باند خرج کنید، یک باند بیضی بدون آمپلی فایر بهترین گزینه است. این باندها طول عمر بالایی دارند و می توانید با خیال راحت چندین سال از آنها استفاده کنید.

2. باند گرد

کمترین کیفیت را نسبت به نوارهای بیضی دارند. نوارهای گرد در چهار اندازه 10،13 ، 16 و  25 در بازار موجود است. نوارهای گرد در جلوی خودرو استفاده می شود، مانند درب راننده و دستیار راننده. بسته به نوع ماشینی که دارید، می توانید یکی از چهار سایز لاستیک گرد را خریداری کنید. اگر ماشین شما کوچک است مانند پراید یا تیبای آبند 10 سانتی متر می توانید استفاده کنید. برای سایر خودروها، با مشورت با یک متخصص و فردی که در کار سیستم صوتی خودرو ماهر است، گروه موسیقی خود را انتخاب کنید.

3. کامپوننت

اگر باند گرد شما قابلیت اتصال به تقویت کننده را داشته باشد به آن کامپوننت می گویند. اکثر نوارهای گرد معمولی این قابلیت را ندارند. تفاوت این نوع باند با مدل بیضی یا خربزه ای در عایق صدا است. اجزاء می توانند صداها را بهتر از انواع دیگر باندها جدا کنند. باس در این نوع باند بسیار کم است، بنابراین بهتر است از یک ساب ووفر در کنار کامپوننت استفاده کنید.

ساب ووفر

 

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت سیستم صوتی خودرو؛ یک ساب ووفر است. اگر سیستم صوتی حرفه ای دارید، باید یک ساب ووفر بخرید.

تیوتر

تیوتر بلندگوهای کوچکی هستند که برای پخش و تقویت صداهای با فرکانس بالا یا صداهای کوتاه استفاده می شوند. توییتر به تنهایی صدا ندارد، بنابراین به عنوان یک اسپیکر همراه با توییتر به بازار عرضه می شود. اگر قصد دارید با خرید اسپیکر به تنهایی در هزینه خود صرفه جویی کنید، آنها را روی داشبورد یا جلوی صندلی ها قرار دهید. این قطعه می تواند تمام جزئیات را به خود بدهد و به طور کلی می توان گفت یکی از مهمترین قطعات مورد نیاز در سیستم پخش خودرو.

میدرنج

 

میدرنج سیستم صوتی خودرو را تکمیل می کند. اگر از بلندگوها و باندهای دیگر برای تولید صدای باس یا فرعی استفاده می شود. وظیفه میان رده تقویت صداهای بین آن است. بنابراین برای دریافت بهترین کیفیت صدا، بهتر است از ساب ووفر، میدرنج و توییتر با هم استفاده کنید تا بتوانید موسیقی را در ماشین پخش کنید و آن را با تمام وجود احساس کنید.

تقویت کننده

همه صداهایی که پخش می شوند برای کیفیت بهتر نیاز به تقویت کننده دارند آمپلی فایر صدای در حال پخش را در کیفیت نهایی خود حفظ می کند و میزان نویز در صداهای بلند را کاهش می دهد. به عنوان تقویت کننده 2، 4 و 6 کانال ها در دسترس هستند. تقویت کننده های 2 کاناله برای جفت باند. 4 یک جفت باند برای کانال و ساب ووفر و آمپلی فایر 6 کانال 2 جفت باند یک ساب ووفر مناسب است.

چقدر باید خرج کنم؟

همه اجزایی که گفتم در تعیین قیمت سیستم خودرو موثر است. حالا این شما هستید که بودجه را با توجه به ماشین یا هر چیزی که در نظر دارید تعیین کنید. در حال حاضر قیمت نوار گرد در ایران از 50 میلیون تومان شروع شده و تا 2 میلیون تومان می رسد. به علاوه سایر قطعات مانند باند بیضی از 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان، ساب ووفر از 500 هزار تومان، میان رده از 50 تا 1 میلیون تومان و توییترها از 50 هزار تومان تا 700 هزار تومان است. بسته به کیفیتی که می خواهید، باید اجزای سیستم صوتی خودرو را انتخاب کنید.

در نهایت، اگر علاقه خاصی به سیستم های صوتی خودرو دارید، می توانید قطعات مختلف آن را به مرور ارتقا دهید یا تعویض کنید .